Počasí
Norské počasí ovlivňuje mnoho faktorů. Např. hornatý terén,nadmořská výška a přítomnost teplého Golfského proudu, díky němuž teplota u břehů v zimních měsících neklesá výrazně pod bod mrazu což je v těchto zeměpisných šířkách velmi neobvyklé. Tento jev se nazývá kladná teplotní anomálie.
Kvůli této anomálii lze říci, že letní teploty v Norsku jsou podobné jako u nás v ČR, a tak v letních měsících není na škodu si s sebou zabalit opalovací krém.Ale naopak také thermo prádlo a nepromokavé bundy. Místní počasí je víceméně nepředvídatelné.
Směrem do vnitrozemí ale začíná přituhovat. Vliv teplého proudu zde slábne a projevuje se spíše kontinentální klima. V horských oblastech ve vnitrozemí je podnebí velmi chladné.
Díky přítomnosti oceánu je proměnlivost počasí velmi výrazná . Krátké náhlé přeháňky jsou běžné.
Proto zde platí: „Štěstí přeje připraveným“.
Obecné informace
Norsko je konstituční a dědičnou monarchií. Ústava rozděluje moc mezi krále, vládu, parlament a nejvyšší soud. Král je povinen řídit se podle vládní většiny. Hustota osídlení je nejnižší z celé Evropy. Vyznačuje se velkými zásobami nerostných surovin,vody a bohatou faunou podél pobřeží. Největší města jsou Oslo, Bergen, Trondheim a Stavanger. Norové věnují udržování tělesné a duševní kondice značnou pozornost. Mají rádi pobyt pod širým nebem, v létě se věnují pěší turistice, rybaření, v zimě běhají na lyžích. V Norsku se lidé už po staletí baví vyprávěním příběhů. Nejčastějším námětem bývají trollové. Norové si mezi sebou tykají, vyká se jenom králi.
Podle archeologických průzkumů bylo území Norska osídleno už před více než 10 000 lety. Civilizace na území Norska prošla dobou kamennou, bronzovou a železnou stejně jako v ostatních evropských zemích. Norsko mělo největší vliv na dějiny v době Vikingů, v období které se datuje od vyplenění anglického kláštera Lindisfarne v roce 793. Uskutečnili nájezdy po celé Evropě a založily osady na Shetlandách, Orknejích a Hebridách, v oblasti irského Dublinu a v Normandii. Objevili Island a Grónsko. Vikingové byli první, kteří svými loděmi překonali Atlantik a připluli k pobřeží Severní Ameriky, novou zemi nazvali Vinland. Chtěli se tu usadit, ale byli vytlačeni indiány.
Norsko je také zemí úchvatných fjordů.Ty vznikly činností ledovců v době ledové.Jsou to úzké dlouhé a hluboké zálivy, kolem kterých jsou často úchvatné a nezapomenutelné přírodní scenérie.Největší norský fjord se nazývá Sognefjord a se svou délkou 350 km a maximální hloubkou 1300 metrů je to opravdový přírodní unikát.
Město Oslo založil král Harald III v roce 1050. Roku 1624 bylo Oslo zcela zničeno požárem a znovu postaveno z kamene a cihel králem Kristiánem IV, který Oslo přejmenoval na Kristianii. Toto jméno městu zůstalo až do roku 1925, kdy přijalo jméno původní. Oslo se rozprostírá na špičce Oslofjordu. Na severu tvoří hranice města Nordmarka zelený lesnatý pás, protkaný trasami pro pěší turistiku a běhání na lyžích. V Oslu stojí Holmenkollenský skokanský můstek, který každoročně v březnu přitahuje závodníky z celého světa.V roce 1952 se zde konaly zimní olympijské hry.Se svou rozlohou 454 km2 je to nejrozlehlejší město Evropy. Oslo je jedním z nejvýznamnějších námořních přístavů Norska, a důležitým dopravním uzlem země. Je také nejvýznamnějším hospodářským, kulturním a politickým centrem. Sídlí zde Norská akademie věd a nejrůznější vysoké školy.
Mapa norskaI když je Oslo největším městem Norska, žije tu jen půl milionu obyvatel. Ve srovnání s ostatními evropskými metropolemi je to město poklidné. V Oslu se každý rok v prosinci uděluje Nobelova cena míru.
17. května si všichni příslušníci tohoto národa připomínají Den ústavy – Grunnlovsdagen nebo jednoduše Syttende mai. V tento den v roce 1814 byla totiž podepsána v Eidsvollu norská ústava. Tento svůj národní svátek si Norové nenechají ujít ani na svých cestách po zahraničí. Do ulic se vydávají dlouhé průvody Norů v lidových krojích a s vlajkami. Nikdy nebývá tolik vlajek na jednom místě, jako právě 17. května.
Oblečení
Jídlo
Rybářské potřeby
Od 30. března 2008 definitivně padly hranice mezi členskými zeměmi Schengenského prostoru i na letištích. Do Norska tedy mohou čeští občané cestovat i bez pasu (před vstupem do letadla se stačí prokázat občanským průkazem). S výjimkou Velké Británie, Irska, Kypru, Rumunska a Bulharska jsou do schengenské spolupráce zapojeny všechny členské státy EU, ke kterým navíc patří Norsko, Island a nově také Švýcarsko.
V Norsku je 23 000 km státních silnic a 16 000 km provinčních silnic. V obci je nejvyšší povolená rychlost 50 km/h (pokud není značkami vyznačeno jinak). Mimo obec platí následující rychlostní limity:
Pozor na radary, které jsou rozmístěné po celém Norsku v budkách u silnice.
Pokuty při překročení rychlosti v NOK:
překročení limitu ………území s povolenou max. 60 km/h a méně ………. „místní“ limit 70 km/h a více
do 5 km/h …….. 600 ……. 600
do 10 km/h …… 1600 …… 1600
do 15 km/h …… 2900 …… 2600
do 20 km/h …… 3200 …… 3600
do 25 km/h …… 6500 …… 4900
do 30 km/h …… rozhodnutí soudu …… 6500
do 35 km/h …… rozhodnutí soudu …… 7800
Za vyšší překročení rychlosti než je výše uvedeno, je motorista automaticky předvolán k soudu pro zaplacení vysoké pokuty a odebrání ŘP dle závažnosti přestupku. Nedoporučujeme s norskou policií ohledně pokut smlouvat.
Většina těch, kteří jezdí do Norska automobilem, využívá trajekt Stenaline na trase Rostock – Trelleborg.
Množství alkoholu a tabáku, které lze do Norska bezcelně dovézt:
1 litr nápoje s 22%-60% alkoholu + 1.5 litru nápoje s 2.5%-22% alkoholu + 2 litry piva
nebo: 3 litry nápoje s 2.5-22% alkoholu + 2 litry piva
nebo: 5 litrů piva
200 ks cigaret
nebo 250g tabáku + 200 ks tabákového papíru
Alkohol a tabák mohou dovážet pouze osoby starší 18 let , alkohol s obsahem 22% a více pouze osoby starší 20 let.
Dovoz hotovosti:
V hotovosti lze bez omezení dovézt nebo vyvézt bankovky a mince v hodnotě max. NOK 25.000. Vyšší částku je nutné přihlásit a zapsat do předepsaného formuláře.
Dovoz psů a koček:
Předpisy pro dovoz psů a koček při krátkodobých cestách se po vstupu ČR do EU zásadně změnily. Zvíře musí mít identifikační čip, musí být vybaveno pasem EU (EU pet passport) a doklady o provedeném odboru krve (vzteklina), odčervení a dalších prohlídkách.
Norské Ministerstvo rybolovu a pobřežních záležitostí zavedlo vývozní kvótu pro mořské ryby a rybí produkty s platností od 1.ledna2018. Kvóta se vztahuje na sportovní rybaření a omezuje množství vyvážených rybích produktů na 20 kg rybích filetů na osobu (odpovídá ca. 65 celých ryb).
Rybí produkty, který nejčastěji sportovní rybáři ze země vyváží, jsou rybí filety. 20 kg filetů při převodním koeficientu 3,25 což je standardní koeficient u mechanicky zpracovaných filetů bez kostí, odpovídá 65 kg celých ryb.
Limit se týká vývozu z Norska a není přímým omezením objemu úlovku. Vývozní kvóta nemá za cíl postihovat turistické rybaření.
Turistům není dovoleno využívat sítí, nádob, pastí, linií atd.
Při rybolovu se musíte držet ve vzdálenosti větší než 100 metrů od nejbližší rybí farmy. Veškerá lodní doprava musí udržovat vzdálenost nejméně 200 metrů od rybích farem a jejich kotvišť.
Rybářská výstroj:
Cizí státní příslušníci, kteří nemají trvalý pobyt v Norsku, mají povoleno se účastnit sportovního rybaření s využitím výstroje držené rukou (vlasce, vlasce s třpytkou nebo prutu), ale nesmějí úlovek prodávat.
Z Norska nesmí být vyvezeno více než 20 kg rybích filetů nebo rybích produktů na osobu. Vývozní kvóta platí na úlovek ze sportovního rybaření v norských teritoriálních vodách.
Rybářské úřady doporučují provádění omezení v souvislosti s rybářskou turistikou.
Minimální velikost:
Rybářské úřady požadují po individuálních turistech, aby dodržovali stejné minimální velikosti ryb, jaké platí pro profesionální rybáře. Příklady druhů, které mohou profesionální rybáři prodávat spolu s minimální velikostí, jsou uvedeny níže:
Druh | Oblast | Minimální velikost (cm) |
Platýz (halibut) | Celá země | 60 |
Treska | Jižně od 64 st. sev.š. | 30 |
Treska skvrnitá | Jižně od 64 st. sev.š. | 27 |
Platýz (plaice) | Západně od Lindesnes | 29 |
Platýz (plaice) | Východně od Lindesnes | 27 |
Makrela | Celá země | 30 |
Mořský pstruh, siven artický a losos | Celá země | 35 |
Mořský pstruh, siven artický a losos | Výjimky: Norland, Troms a Finnmark (platí jen pro mořského pstruha a sivena arktického) | 30 |
NORSKO Fitznergate 14, 0264
Oslo
tel.: 0047 22 12 10 30
e- mail oslo@embassy.mzv.cz
Policie (Politi) 112, Záchranka (Ambulance) 113, Hasiči (Brann) 110
Návrat: Ve večerních hodinách
TRASA: Nové Strašecí-Ustí N/L-Drážďany-Berlín-Rostock-Gedser/Trelleborg/Sassnitz-Goteborg-Oslo-Lillehammer-Dombas-Molde – Averoy – Langoy – Kjonnoy.
Trasa – Drážďany – Berlin – Rostock – trajekt Gedser (Dánsko) délka plavby 1 hodinu 45 minut (Scandlines) – Helsingor – trajekt Helsingborg (Švédsko) – Göteborg – mýto hranice Norsko – mýto Oslo – Oslo – Lillehammer – Dombas – Andalsnes – trajekt Molde – mýto tunel – Atlantická cesta – Averoy – Langoy – Kjonnoy. Při správném načasování trajektů (jízdní řády najdete na www.scandlines.com a nebo www.stenaline.cz) trvá cesta cca včetně trajektů a přestávek cca 27 hodin (1900 km z Prahy).
Online rezervace na www.scandlines.de nebo www.stenaline.cz
Výhody – rychlost a cena – v sezoně stojí jedna cesta trajektem Rostock – Gedser (osobní auto se třemi pasažéry) 108 EUR. Platit lze normálně mezinárodní platební kartou. Mýto v Oslu se platí na označených benzínkách nebo si koupíte nabitou el. vinětu info. www.autopass.no.Doporučujeme registraci platební karty pro volné průjezdy mýtem.Online registrace karty zde.Trajekt do Molde stojí 138,- NOK za osobní auto ( do 6m délky ) se třemi pasažéry.
Nevýhody – bez možnosti delšího odpočinku, doporučujeme řídit ve dvou.
Trasa – Drážďany – Berlin – Rostock – trajekt Trelleborg (Švédsko) délka plavby 6 hodin ( Scandilines ) – Göteborg – mýto hranice Norsko – mýto Oslo – Oslo – Lillehammer – Dombas – Andalsnes – trajekt Molde – mýto tunel – Atlantická cesta – Averoy – Langoy – Kjonnoy. Při správném načasování trajektů (jízdní řády a ceník najdete na www.stenaline.cz) trvá cesta cca včetně trajektů a přestávek cca 30 hodin ( 1800 km z Prahy ).
Výhody – o něco kratší trasa a možnost odpočinku pro řidiče cca 6 hodin , což je za určitých okolností k nezaplacení. Mimo sezonu stojí jedna cesta (osobní auto se třemi pasažéry) 140 EUR. Platit lze normálně mezinárodní platební kartou. Mýto v Oslu se platí na označených benzínkách nebo si koupíte nabitou el. vinětu info. www.autopass.no. Trajekt do Molde stojí 138,- NOK za osobní auto (do 6m délky) se třemi pasažéry.
Nevýhody – delší doba cesty.
Letecká přeprava je pro Vás nejkomfortnější, bez únavy z přepravy. Na letišti Vás v tomto případě vyzvedne náš správce kempu. Letenky lze pořídit od cca 8.000 Kč až po cca 25.000 Kč v závislosti na termínu rezervace letenky. Čím dříve let objednáte, tím lepší cena.
Můžete zvolit dvě možnosti příletů:
1. letiště Kristiansund (Kvernberget) – vzdálenost od kempu cca 30 km
2. letiště Molde (Aro) – vzdálenost od kempu cca 60 km
Další informace a ceny letenek na:
www.sas.no
www.pelikan.cz
www.norwegian.com
Bohužel Vám nemůžeme přepravit i Vaše úlovky. Vystavovali bychom přepravce velkému riziku pokut a sankcí. Na dotaz na Norskou ambasádu ohledně přepravy úlovků jinou osobou, jsme dostali tuto odpověď: „Každý, kdo si chce vzít své úlovky z Norska, si je musí vyvézt ze země sám. Nelze tedy pověřit někoho, aby mu úlovky přepravil.“ Doporučujeme si tedy připlatit u letecké společnosti zavazadla navíc a své úlovky odvézt letecky. Cestovní kancelář zajišťuje jen přepravu zavazadel a rybářského náčiní.